Отримувати дозволи на будівництво та проводити експертизу нескладних об'єктів не потрібно
6 червня 2014
Згідно ст.32 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - "Закон про містобудівну діяльність") всі об'єкти будівництва діляться на об'єкти I, II, III, IV і V категорій складності. Категорія складності об'єкта будівництва визначається відповідно до державних будівельних норм і стандартів на підставі класу наслідків (відповідальності) такого об'єкта будівництва. Віднесення об'єкта будівництва до тієї чи іншої категорії складності здійснюється проектною організацією і замовником будівництва, пише "Обозреватель".
Характеристики можливих наслідків є підставою для класифікації об'єктів будівництва за трьома класами наслідків (відповідальності) - СС1, СС2 і СС3 по п'яти категоріях складності - I, II, III, IV, V, а саме - (СС1 - I, II), СС2 ( III, IV), СС3 (V). Характеристики є загальними і обов'язковими для об'єктів будівництва і не залежать від їх функціонального призначення. Відповідно до ДСТУ клас наслідків (відповідальності) визначають незалежно по кожній характеристиці можливих наслідків від відмови об'єкта: можлива небезпека для здоров'я і життя людей, які постійно перебувають на об'єкті; можлива небезпека для здоров'я і життя людей, які періодично перебувають на об'єкті; можлива небезпека для життєдіяльності людей, які перебувають поза об'єктом; обсяг можливого економічного збитку; можливість втрати об'єктів культурної спадщини; можливість припинення функціонування об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури. Клас наслідків (відповідальності) визначають для кожного будинку, будівлі, споруди або лінійного об'єкта інженерно-транспортної інфраструктури окремо і встановлюють за найвищою характеристиці можливих наслідків, отриманих за результатами підрахунків.
Віднесення об'єкта будівництва до певної категорії складності здійснюється відповідно до Національного стандарту України ДСТУ - Н Б В.1.2-16: 2013 "Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об'єкта будівництва" (далі - "ДСТУ"), постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку віднесення об'єктів будівництва до IV і V категорій складності" від 27.04.2011 року № 557 (надалі - "Постанова № 557"). Крім того, наказом Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12 травня 2014 № 135 у ДСТУ були внесені зміни, які набудуть чинності з 01 липня 2014 (далі - "Зміни ДСТУ").
Питання віднесення об'єкта будівництва до тієї чи іншої категорії складності має значення на всіх стадіях будівництва та експлуатації закінченого будівництвом об'єкта.
На стадії розробки і затвердження проектної документації необхідно зазначити, що об'єкти будівництва I - III категорій складності не підлягають обов'язковій експертизі, в той час як об'єкти будівництва IV і V категорій складності підлягають експертизі в частині дотримання нормативів з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, міцності, надійності, довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення.
Що стосується процедури отримання права на виконання будівельних робіт, необхідно відзначити, що для об'єктів I - III категорій складності таке право виникає після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, в той час як для об'єктів IV та V категорій складності - після отримання права на виконання будівельних робіт.
Для об'єктів I - III категорій складності прийняття в експлуатацію здійснюється шляхом реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації, а для об'єктів IV та V категорій складності - на підставі акта готовності до експлуатації шляхом видачі інспекцією ДАБК відповідного сертифіката.
Таким чином, для цілей забудови визначення категорії складності об'єкта є одним з найважливіших аспектів, який надалі може вплинути як на вартість підготовчих робіт та будівництва, так і вартість і складність експлуатації.
Згідно із Змінамм ДСТУ, за відповідним обгрунтуванню клас наслідків (відповідальності) може бути визначений для відокремленої частини об'єкта будівництва. При цьому, відокремлена частина будинку, будівлі, споруди означає автономну конструктивну систему, відокремлену деформаційно-температурним, антисейсмічним (при необхідності) швом, протипожежною стіною, має автономне інженерне забезпечення і закінчений цикл виробничого процесу (наприклад, блок-секція, ділянку і т.ін. ). З точки зору інвестора і забудовника дана зміна можна характеризувати як позитивне, оскільки на практиці зустрічаються випадки, коли весь об'єкт в цілому не є складним і по складності не може ставитися більш, ніж до III категорії, проте його частина підпадає під категорію V, і з -за цього весь об'єкт відносять до V категорії. Як ми говорили вище, це тягне за собою збільшення витрат на стадії підготовчих і будівельних робіт, а також експлуатації об'єкта. Однак у ДСТУ не сказано, чи випливає з цього, що для частини об'єкта будівництва буде окремий порядок експертизи проектної документації, отримання дозволу на будівництво, процедура введення в експлуатацію. Адже Закон про містобудування встановлює порядок експертизи проектної документації, отримання права виконувати будівельні роботи, порядок введення в експлуатацію саме об'єкта будівництва, під яким розуміється будинок, будівля, споруда будь-якого призначення, їх комплекси, лінійні об'єкти інженерно-транспортної інфраструктури. Зазначені вище процедури щодо частини об'єкта будівництва не врегульовані.
З 01.07.2014 ДСТУ не міститиме положення про те, що для підвищення безпеки і надійності об'єкта будівництва попередньо певний клас наслідків (відповідальності) може бути уточнений замовником або проектувальником. Однак і заборони здійснення такого уточнення ГСТУ також містити не буде.
Таким чином, основні Зміни ГСТУ зводяться до наступного.
По-перше, виписана можливість встановити клас наслідків для відокремленої частини об'єкта. Однак, як це нововведення буде використано на практиці, поки невідомо, і тому, не можна сказати, що дана зміна можна повною мірою вважати механізмом, який поставить крапку у вирішенні проблеми певних об'єктів. Вважаємо, в даному випадку все може залишитися на розсуд експертів.
По-друге, ГСТУ не міститиме положення про можливість подальшого уточнення класу наслідків (відповідальності), однак, пряма заборона не виписана.
Крім того, змінено вимоги до об'єктів енергопостачання загальнодержавного, регіонального та місцевого рівнів. Також з'явився Перелік об'єктів будівництва, які можуть бути віднесені до IV-V категорій складності, однак, на нашу думку, доцільно було б конкретно вказати, до якої саме категорії складності може бути віднесений той чи інший об'єкт.