Андрій Садовий: «Стадіон – не пісочниця, а – «космічна ракета»…
17 жовтня 2008
До міського голови Львова Андрія Садового виникло чимало запитань після оприлюднення ним сенсаційної заяви про можливі дострокові вибори мера та депутатів міської ради.
Запитань стало ще більше, коли львів’яни дізналися, що австрійська компанія “Альпіна” не будуватиме омріяний стадіон до чемпіонату з футболу в нашому місті. Про це та багато іншого ми запитали у Андрія Садового, запросивши його в Центр політичного прогнозування “Високого Замку”. Андрій Іванович не ховається від журналістів: на зустріч він погодився відразу.
- Головний редактор газети “Високий Замок” Наталія Балюк. Минулого четверга на сесії міськради, коли депутати зажадали від вас звіт про підготовку до Євро-2012, ви раптом заявили, що ініціюватимете перевибори і міського голови, і міської ради. Навіть оприлюднили відповідну заяву до Президента України. Наскільки серйозні ваші наміри? Чи це емоційна заява, яка має відволікти увагу і громадян, і депутатів від головного – стану підготовки міста до чемпіонату?
- На посаду міського голови я не йшов по дорозі, вистеленій грошима, чи насипаній пелюстками політичних партій. Я йшов на цю посаду через довіру частини громадян. Ставши міським головою, я повинен працювати для всієї громади міста Львова - і заради тих, хто мене підтримував, і поважаючи тих, хто мав іншу позицію. Враховуючи ситуацію, яка склалася в політикумі, в багатьох людей виникла спокуса, а давайте “під шумок” дестабілізації ситуації в країні поміняємо владу в місті. Поміняємо секретаря міськради, міського голову. На що я відповів твердо і принципово: не подобається ситуація, давайте всі разом підемо на вибори, і громада міста скаже, кого треба міняти. Відповідну заяву я скерував до Верховної Ради, а інформацію подав Президенту України. Для мене головні питання: опалювальний сезон, закінчення ремонту доріг, підготовка міста до “Євро”. Це те, чим я живу і жив щодня. Я вимушений реагувати на процеси, які відбуваються в місті.
- Н.Б. Чи відповідально ініціювати вибори у таких умовах, кидати місто в хаос. Вибори – це завжди нестабільність. Чи заява про вибори – це лише гучні слова? Не більше.
- Звичайно, вибори - це крайній шлях. До такого кроку вдаються, коли не можна знайти розуміння іншими методами. У мене є «круглий стіл», за який завжди запрошую різні політичні сили. Я завжди був прихильником компромісу. Але я би хотів, щоб наші депутати розуміли, що кожного дня треба тримати відповідь перед громадянами. Для мене виборча кампанія - це моя щоденна робота з 7.30 до 23.00. Для мене вибори - не означає припинити роботу і ходити позувати на телебаченні. Мені приємно, що колеги-депутати задумалися. Адже відповідальність за ситуацію в місті лежить і на міському голові, і на міській раді.
- Н.Б. Ви повинні заяву написати про складання своїх повноважень…
- Я не збираюся цього робити. Ніхто від мене того не дочекається. Я буду служити громаді, поки буду мати довіру громадян. На сьогодні не є той час, коли треба заглиблюватися в процеси перевиборів. Давайте краще сконцентруємося на тих питаннях, які сьогодні хвилюють людей. По теплу, постачанню газу, ремонту доріг…
- Н.Б. Тоді для чого ви таку ініціативу озвучили?
- Я сказав колегам-депутатам, що не буде у місті такої ситуації, коли протягом року місто може бути без керівництва. Якщо у когось є бажання “подерибанити”, тоді всі на вибори одночасно, і громада скаже: хто правий, хто ні. Все.
- Оксана Лабойко, “НТА”. Як відомо “Альпіна” відмовилася будувати стадіон у Львові. Чи вже знайшли інших підрядників для будівництва стадіону?
- Якщо брати рішення УЄФА і рішення експертів, місто Львів вийшло з зони ризику щодо підготовки до Євро-2012. У нас є готовий проект, який пройшов затвердження на містобудівельній раді. Є всі погодження всіх міністерств та відомств. Маємо право укласти угоду з одним виконавцем, але по сумі, яка не має перевищувати 85 мільйонів євро. Коли ми зверталися за погодженням в Міністерство економіки на укладання угоди з генпідрядником “Альпіною”, то вказали саме цю суму. На жаль, коли дійшли до етапу укладання угоди, “Альпіна” у листі повідомила, що ця ціна є неможливою. Вони готові далі працювати, але за іншою ціною. Враховуючи дану ситуацію, ми ведемо перемовини з іншими компаніями – канадськими, італійськими, німецькими та хорватськими. Наступного тижня оприлюднимо позицію Львівської міської ради щодо цього питання.
- Н.Б. Міська влада півтора року переконувала громаду міста, що “Альпіна” - серйозна компанія. Але зараз з’ясувалося, що вона не така вже й серйозна, може ціною “рухати”… Хто нестиме відповідальність, що втрачено стільки часу? По суті треба починати з нуля: пошук підрядника, інвестора. Депутат міськради Володимир Гірняк на “круглому столі” говорив, що було кілька інвесторів, але вони не знаходили розуміння, або просто не були почуті…
- Міська рада - офіційна структура. Якщо маєте факти подібного змісту, будь ласка, оприлюдніть їх в газеті. Ми звернемося до правоохоронних органів, щоб вони це перевірили. Всі переговори за участі представників іноземних компаній велися під протокол. Ці протоколи зберігаються, їх ніхто не має права знищити. Якщо говорити про “Альпіну” - ця компанія працює у 26 країнах світу. В Австрії вона збудувала три стадіона. Це якісна будівельна компанія. Враховуючи ситуацію, яка є в Україні, наші ризики, нашу політичну ситуацію, вони зважають, а чи вартує їм взагалі мати справу з нашою державою? Коли їх звинувачують у всіх смертних гріхах. А хто спілкувався з керівництвом цієї компанії? Чув у пресі інформацію, що ця компанія колись в Мюнхені мала якісь проблеми. Що далі? Який розвиток цієї події. Чому ми з одного сумнівного інтерв’ю робимо глобальні висновки і починаємо тиснути на тих чи інших будівельників. Вони чітко cказали: за ціною 85 мільйонів євро не будемо будувати. Але це не є єдина в світі компанія, яка вміє будувати стадіони. Ми повинні подякувати “Альпіні” за те, що маємо готовий проект. А проект роблять рік часу. І з міського бюджету ми не заплатили жодної гривні. Це все маємо в борг. Люди нам повірили і дали проект.
- Н.Б. Але чи цей проект нам знадобиться? Прийде інша компанія, захоче свій проект…
- В жодному разі. По цьому проекту буде вестися будівництво. Тому ми не починаємо з нуля, ми продовжуємо роботу, яку почали рік тому. Ми сьогодні в кращій ситуації, ніж наші польські колеги. Бо починаємо будівництво цього року, йдемо за графіком. Поляки починають будівництво стадіону навесні.
- Н.Б. Чи знайдеться інвестор, чи все-таки будівництво стадіону ляже непосильною ношею на плечі міського бюджету?
- Навколо стадіону приблизно 400 гектарів землі. І ця територія може отримати друге дихання. Транспортні розв’язки, офісні будівлі, новий житловий масив, але за єдиної умови, що там буде збудовано стадіон, який має стати серцем цієї нової території. Почавши будувати стадіон, ми автоматично капіталізуємо землю біля стадіону, і її вартість починає рости. Тоді й варто право оренди давати під забудову. Тобто сьогодні гектар землі там коштує приблизно мільйон доларів. Коли почнеться будівництво, земля коштуватиме 2-5 мільйонів доларів. Інвестор - не благодійник. Він хоче заробити гроші. Одного інвестора, який готовий вкласти 100 мільйонів, – не знайшлося. Або є інвестори, які мають дуже великі апетити… Ми не можемо на це піти, ми рахуємо кожну гривню. На сьогодні я не бачу різниці: чи це кошти міського бюджету, чи інвестора. Ви спитайте, що отримав Ахметов за те, що збудував стадіон, або Коломойський... Поза тим, що вони справді багаті люди. І вкладають гроші у свої футбольні клуби. Зрозуміло, що вони отримають ту чи іншу компенсацію.
- Н.Б. Може, і місту Лева не скупитися і дати потенційному інвестору якусь компенсацію?
- Не скупитися: це скільки дати - гектар чи сто? Мені ближча позиція польських міст: Вроцлав, Гданськ, Краків, Хожув, Варшава. Там будують стадіони за міські гроші. Правда, там 40% вартості будівництва компенсовує держава. А ділянки, які є біля стадіонів, вони будуть реалізовувати під забудову. Це той самий механізм, який задіює Львів. Це зрозумілий європейський механізм.
- Н.Б. Але чи вистачить місту грошей?
- Якщо брати усю цю територію, то можна отримати мільярди інвестицій. Якщо цей процес буде якісно реалізований. Проект для міста не є простий. Це фактично як збудувати космічну ракету. Запитайте в колег з Донецька, чому вони в процесі будівництва три рази міняли генпідрядника? В нас дивляться на будівництво стадіону, ніби треба пісочницю збудувати. Це складна конструкція. Є обмаль компаній, які вміють це робити у комплексі. В четвер міський голова буде мати звіт. Чому я не звітував? Згідно із законом, міський голова звітує на сесії раз на рік. Якщо є особлива позиція, я готовий звітувати частіше. Але до того часу, поки не було прийнято фінального рішення, що Україна і Польща приймає Євро-2012, я не вважав за доцільне виносити питання “Євро” на дискусію. Не на критику, а на критиканство… Часто люди, які у своєму житті не збудували собачої буди, розповідають про глобальні проекти…
- О.Л. “Альпіна” не дотримала своїх домовленостей. Хто платитиме за проект?
- В угоді про проектування сказано, що оплату за проект здійснює генпідрядник. Коли буде визначено генпідрядника, він буде вести переговори з “Альпіною” щодо вартості проекту. Іншого проекту не може бути. Ми витратили на нього рік часу. Проект прив’язаний до місцевості, враховує всю специфіку.
- Н.Б. Пересічні львів’яни переймаються через водогін, який начебто проходить під територією стадіону. Кажуть, на час будівництва стадіону Львів може без води залишитися…
- Водогін проходить на достатній віддалі від будівельного майданчика. Жодних загроз немає.
- Вікторія Садова (“Леонарт”). Ви кажете, не знайшлося інвестора. Але ж конкурсу як такого не було. Чи не вважаєте за доцільне влаштувати опитування городян: чи готові вони платити з міської скарбниці за стадіон?
- Міська рада оголосила минулого року конкурс на будівництво стадіону, який, власне, передбачав виділення земельної ділянки площею 25 гектарів під будівництво стадіону з можливістю забудови на вільній території. Було подано два проекти: від “Альпіни” та “Імпленії”. Ми визначили “Альпіну” переможцем. Але згодом вони сказали: враховуючи ситуацію на ринку, ми не зможемо бути інвестором. Але ми готові за свої кошти зробити проект. Жодних інших пропозицій стосовно інвестування в стадіон, які би відповідали нормам чинного законодавства і були би адекватними за ціною, станом на сьогодні ми не отримували. Якщо ви володієте інформацією про інвесторів, які готові виступити як фінансисти по стадіону, вітаю двома руками, запрошуйте їх у міську раду – будемо вести переговори. Думаю, що ми інтуїтивно пішли правильним шляхом (будівництво за рахунок міського бюджету. – ред.), ми не обтяжені інвестором. Враховуючи політичну ситуацію в країні, зараз згортаються всі інвестиційні проекти. Вихід – кошти міста і держави.
- В.С. Може, все-таки доцільно запитати львів’ян, чи згідні вони, аби стадіон будували за міські гроші?
- Питання до львів’ян можна перефразувати: чи потрібне “Євро” для Львова? Це дасть можливість нам збудувати 20 кілометрів доріг, відремонтувати 150 км вже існуючих, збудувати тридцять готелів, інвестувати кошти в житлову забудову, садочки, школи, збільшити інвестиційну привабливість міста. Щоб ми могли отримувати на 2012 рік до 10 мільйонів туристів на рік. Один турист – це 100 євро. Нам потрібен цей мільярд через 4 роки чи не потрібен? Ніхто ніколи не збудує готель, якщо місто не доведе до нього дорогу, не проведе комунікації, водогін. ЛМР дала гарантії УЄФА, що стадіон буде збудований у відповідні терміни. Не маємо права ці терміни порушувати. Це міжнародні угоди.
- Борис Козловський, “Високий Замок”. Чи буде у Львові музей техніки на базі “трампарку”? Розмови про це йдуть вже сто років. Зараз туди завезли якісь нещасні мопеди, поставили охорону… А директор не може добитися до вас на прийом…
- Запрошую його наступного тижня до себе в гості. Є історичний музей, який звернувся з пропозицією до міста зробити музей техніки. У цьому приміщенні є виставка-продаж вживаної техніки. Думаю, міська рада такий музей буде робити на базі депо. Але нам треба відремонтувати всі наші бокси електротрансу, збудувати нові. Ми співпрацюємо з Європейським банком реконструкції та розвитку, підписали першу угоду. Також німецький банк виділив кошти для розробки нової схеми транспортної розв’язки. Щоб ми ці приміщення могли звільнити для музею. Ці будівлі є пам’ятками архітектури промислового значення. Їх не можна переплановувати. Я б хотів, щоб там був музей старої техніки. Щоб були збудовані приміщення для сучасного “Діснейленду”. Такий проект вартує сотні мільйонів. Треба навести спершу порядок з електротранспортом. За п’ятнадцять років підприємство “посадили” дуже глибоко. Сьогодні ми його витягуємо.
- Н.Б. За Оперним театром ремонт дороги робить фірма, до якої, кажуть, є чимало претензій. Яким чином їм вдалося виграти тендер?
- Мені завжди говорять, треба дати можливість своїм будівельникам заробити. Маємо за Оперним театром: свої українці роблять – дуже якісно… Треба гнати в шию, щоб їхнього духу не було. Треба подивитися, які депутати входили в тендерний комітет… Тендер виграє та фірма, яка пропонує меншу ціну. Вони запропонували меншу ціну. А досвіду роботи у них не було. Зараз у Львові ремонтують більше трьохсот доріг, 76 - капітальний ремонт.121 мільйон гривень місто витратило на дороги цього року. Чи ви думаєте, що ми чарівники, всі будівельники чесні, ідеальні, всі дотримуються угоди.
- Н.Б. Чи доцільно одночасно ремонтувати триста вулиць?
- Деякі вулиці через суди почали пізніше ремонтувати. По Чупринки місяць часу тривав суд. Фірма виграла, а конкуренти подали на них до суду. Термін початку будівництва затягнувся на місяць часу. Мали закінчити роботу до кінця вересня. Треба потерпіти. На дорогах масове порушення Правил дорожнього руху. І жодного інспектора ДАІ немає…
- В.С. А як щодо евакуаторів. У прокуратурі кажуть їх діяльність є незаконною?
- Маєте інший механізм? Юридичного впливу на міліцію у міської ради немає, на санстанцію, МНС немає... Іди і наводи порядок в місті. Чим? Проповіддю, добрим словом?.. Так наша держава відноситься до місцевого самоврядування. Ціну на газ хто піднімає? Київ. А тарифи хто піднімає? Місто. Місто крайнє. А як можна подати тепло, якщо немає газу. Від нас сьогодні вимагають тепло в батареях. Нам треба не просто укласти угоду, потрібно дати банківську гарантію, що ми оплатимо 120 мільйонів до кінця року. А хто дасть банківську гарантію? Місто бере газ, виробляє тепло. Тепло подаємо мешканцям. Вам приносять рахунок – ви його сплачуєте. Два місяці маємо розрив. Де ми візьмемо ці кошти? Росія вимагає гроші, ну добре, а де ми їх візьмемо? Ну що я піду до людей і скажу: заплатіть мені за два місяці наперед за тепло.
- Н.Б. Чи розпочнеться опалювальний сезон вчасно?
- Звичайно. Але основа не п’ятнадцяте число, а температурний режим. Якщо температура повітря буде нижчою за вісім градусів, ми розпочнемо опалювальний сезон вчасно. Зараз ми відновили подачу гарячої води. Мені розповідали про наших львів’ян, які їздили до Києва і обіцяли золоті гори, щоб місту не дали газ. Бо вони на цьому хочуть робити велику політику… Соромно, але такі люди є у Львові.
- В.С. Чому ви забороняєте встановлювати автономне опалення?
- Тому що є постанова Кабінету Міністрів, яка забороняє це робити. Це можна робити за однієї умови - якщо всі мешканці у будинку встановлюють автономне опалення. Враховуючи події у Дніпропетровську, де вибухнув газ у житловому будинку, перш за все, йдеться про безпеку людей.
- Н.Б. Є ідея тягнути трамвай на Сихів. Але є перестороги, що сихівський міст не витримає навантаження…
- Витримає. Були проведені відповідні дослідження. Цей трамвай буде швидкісним. Є ідея його запустити від вокзалу через Сихів аж до стадіону. Коли говоримо з німцями про ті 20 мільйонів євро, які має дати їхній банк, – вони готові дофінансувати цей проект. Поки ми не відремонтуємо всі наші трамвайні колії, не можемо говорити про низькополі трамваї. Але це наша перспектива. Для міста потрібно 160 трамваїв. Була ідея їх виготовляти на автобусному заводі, але це можна робити і на Городоцькій в депо. Експертна група фахівців вивчає цю можливість. Ми можемо зробити саму конструкцію, а “начинку” взяти, скажімо, німецьку чи французьку. За дев’ятнадцять років у нас не було куплено жодного трамвая. Минулого року ми купили німецькі трамваї. Цього року будемо запускати на лінію ще дванадцять німецьких трамваїв.
Источник:
wz.lviv.ua